Bestel voor €30,- en gratis bezorgd bij €75,-S | SMa t/m vrij voor 10:30 uur besteld, morgen in huisS | S(085) 1301 760S

Wat is een gezonde leefstijl? Lees het hier!

Gezonde leefstijlWat is een gezonde leefstijl? Om goed voor uzelf te zorgen zijn er een aantal zaken van belang. Zo moet u er voor zorgen dat u gezond blijft eten, goed blijft bewegen, het gebruik van alcohol gaat verminderen of helemaal niet gaat nuttigen. maar ook stoppen met roken draagt bij aan een gezondere leefstijl. De weg naar een gezondere leefstijl is niet lastig als u maar weet waar u moet beginnen.

Bij Boodschappenboer gaan we ook voor gezond en willen u daarom graag op weg helpen! Bekijk hier onze bewuste voeding!

Wat is een gezonde leefstijl?

In dit artikel vertel ik u meer over gezond leven! Het hoeft helemaal niet lastig te zijn en u kunt direct deze praktische tips toe passen om zo gezonder te leven. Ook hoeft u hiervoor geen of weinig dingen op te geven in de leefstijl zoals u die niet kent. Wel is het belangrijk om afstand te doen van een aantal ongezonde gewoontes.

Een makkelijke manier om van deze ongezonde gewoontes af te komen is om ze te vervangen door goede gewoontes die u stap voor stap voor uzelf eigen kunt maken.

Gezond etenwat is een gezonde leefstijl

Een van de belangrijkste dingen die bijdragen aan uw gezonde leefstijl is gezond eten. Wanneer u gezond gaat eten merkt u dat aan uw lichaam maar ook aan uw geest. Een aantal soorten voeding die goed bijdragen aan uw gezonde leefstijl zijn:

  • Volkoren producten
  • Peulvruchten
  • Groenten
  • Fruit
  • Noten
  • Vis

Door regelmatig te kiezen voor deze producten in plaats van de meer ongezonde producten, bent u al goed op weg naar een gezondere leefstijl. Kookt u zelf? Zorg er dan voor dat u zoveel mogelijk met verse producten werkt, omdat hier simpelweg de meeste vitaminen in zitten.

Ook kunt u dan zelf bepalen hoe veel u gaat eten, welke soort producten gebruikt en hoe gezond u eet.

Probeer om vet, suiker en zout te beperken. Ook als het gaat om wat u drinkt. Hierbij kunt u denken aan:

  • Water
  • Thee zonder suiker
  • Koffie zonder suiker
  • Melk met mate.
  • Protino eiwit dranken zijn goed voor behoud en herstel van spieren en botten

Probeer dranken zoals frisdranken en sappen uit de fabriek zoveel mogelijk te vermijden, omdat deze dranken over het algemeen veel suikers bevatten waardoor u ongemerkt te veel suiker binnenkrijgt.

U kunt deze gefabriceerde sappen eventueel vervangen door vers geperst fruit te drinken. Ook gezonde tussendoortjes kunnen u helpen minder ongezonde dingen te eten.

Bewegenwat is een gezonde leefstijl

Als u regelmatig gaat bewegen kunt u de kans op hart- en vaatziekten, diabetes (type- 2) Depressieve klachten borstkanker, geestelijke achteruitgang en dementie verkleinen. Als u er alleen al voor kiest om 2,5 tot drie uur per dag te gaan bewegen, draagt dat al bij aan uw gezonde leefstijl.

Er zijn verschillende manieren om aan uw dagelijkse beweging te komen. U kunt de volgende dingen doen:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Hardlopen (snelwandelen als hardlopen niet of moeilijk gaat)
  • voetballen
  • Fitness
  • Dansen

Ook als u minder mobiel bent maar toch graag wil bewegen zijn er verschillende fitnessclubs die het voor u mogelijk maken om toch aan uw beweging te komen. Ook zijn er veel verschillende vormen van watersport zodat u makkelijker kunt bewegen.

De bovenstaande methoden zijn vooral gericht op uw gezondheid in de vorm van cardio. Maar naast cardio is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw spieren sterk blijven.

Zo kunt u verschillende oefeningen doen om uw spieren sterk te houden. U kunt ervoor kiezen om krachttraining te doen door gebruik te maken van apparaten op de fitnessclub. Maar ook uw eigen lichaam gebruiken voor kracht training is meestal al voldoende. Zo kunt u uw armen heffen, benen heffen of een zwaarder object gebruiken om te heffen.

U kunt ook gewichten kopen voor extra zwaarte bij het heffen. Toch is meestal het gebruik van eigen lichaamsgewicht al voldoende.

Naast het toepassen van krachttraining kan ook uw balans trainen goed zijn als kracht training.

Door regelmatig te bewegen, blijft u actief. Probeer daarom om niet te lang stil te zitten en maak af en toe een korte wandeling. Ook als u in de rolstoel zit of niet zo goed kan lopen is deze beweging belangrijk.

Probeer daarom alles wat u nog zelf kunt zelf te doen, en als het echt niet anders kan kunt u altijd begeleiding vragen.

Om ervoor te zorgen dat u blijft bewegen is het een goed idee om een sport of activiteit te kiezen waar u zelf veel plezier in heeft. Hierdoor vergroot u de kans dat u ermee doorgaat en niet gaat opgeven.

Volhouden is het belangrijkste

In het begin gaat een aanpassing heel makkelijk, maar vaak val je na een bepaalde periode weer terug in een oud patroon. Er zijn verschillende manieren die ervoor kunnen zorgen dat voor u het verkrijgen van een gezonde leefstijl gaat lukken.

Wat heel goed helpt is, uw familie, vrienden en omgeving laten weten dat u gezonder wil leven. Als u het zelf dan even niet meer ziet zitten en u op het punt staat terug te vallen in uw oude patroon, zijn het uw naasten die u er doorheen kunnen halen.

Ze kunnen u steunen en stimuleren om door te gaan. Zo staat u er niet alleen voor.

Ook kunt u er voor kiezen om samen met iemand te gaan voor een gezonde leefstijl. Door er samen mee bezig te gaan krijgt u steun van de ander en andersom. Door elkaar te stimuleren staat u er niet alleen voor en is de kans van slagen een stuk groter.

Ook kunt u vragen of u een bepaald iemand mag laten weten als u het moeilijk heeft, zodat diegene u door de moeilijke periode kan helpen. Meestal is dit iemand die u vertrouwd of iemand in uw omgeving.

Heeft u moeite om het vol te houden? Probeer dan telkens wanneer u het gevoel hebt dat het niet gaat lukken, afleiding te zoeken. Hierdoor komt u snel op andere gedachten en bent u zo weer terug op schema.

Ook kunt u professionele hulp inschakelen als u denkt dat het uzelf niet gaat lukken. Met uw huisarts kunt u dan een plan opstellen naar een gezondere leefstijl. Het voordeel hiervan is dat u er dan niet alleen voor staat en u precies de begeleiding krijgt die u echt nodig heeft.

Conclusie

Een gezonde leefstijl krijgen gaat niet vanzelf maar als u weet wat u moet doen en wat belangrijk is voor een gezonde leefstijl gaat het al een stuk makkelijk.

Om een gezonde leefstijl te krijgen is vooral voeding en beweging belangrijk.

Door samen met iemand te gaan voor een gezonde leefstijl staat u er niet alleen voor en is de kans op succes groter. Ook is het als u zelf denkt dat het u helemaal niet gaat lukken een goed idee om professionele hulp in te schakelen. Hiermee krijgt u een plan op maat die perfect bij uw leven past.

Een gezonde leefstijl begint bij gezond eten en voldoende bewegen. Probeer deze twee dingen dus elke dag zo goed mogelijk te doen en u bent al een heel eind op weg!

Bekijk onze bewuste voeding

 

De waardering van www.boodschappenboer.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 83 reviews.