Bestel voor €30,- en gratis bezorgd bij €75,-S | SMa t/m vrij voor 10:30 uur besteld, morgen in huisS | S(085) 1301 760S

Een aantal tips over gezond leven, om u op weg te helpen!

Gezond leven tipsMet deze tips over gezond leven leert u meer over gezond leven. Gezond leven is belangrijk omdat het de kans op ziekten verkleint, en uw leven kan verlengen! In dit artikel leest u wat u kan doen om gezonder te leven! Ook leest u enkele tips om direct aan uw gezondheid te werken.

Een aantal tips over gezond leven

een gezond leven draagt direct bij aan het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten. Om gezond te leven is het belangrijk om regelmatig actief te bewegen, gezond te eten, stress te vermijden en vooral roken en drinken proberen te vermijden.

Gezond eten is één van de belangrijkste factoren als het gaat om gezond leven. Door gezond te eten blijft u namelijk op gezond gewicht, en krijgt u de juiste voedingstoffen binnen. Om gezond te eten zijn de volgende elementen van belang om te weten:

  • Onverzadigd vet is beter dan verzadigd vet
  • Zout kunt u beter beperken
  • Het is een goed idee om het grootste gedeelte van uw voeding te laten bestaan uit groente en fruit.
  • Kies bij voorkeur voor volkoren producten.
  • Als u melk drinkt, kies dan voor halfvolle of magere melk
  • Zorg dat uw avond maaltijd voor het kleinste gedeelte uit vlees bestaat en het meeste uit groente.
  • Probeer suiker houdende dranken te beperken en kies vaker voor water of thee.

Wanneer u kiest voor de juiste voedingstoffen blijft u langer gezond en heeft u aanzienlijk minder kans op hart- en vaatziekten. Hoe meer u kiest voor producten zoals hierboven, hoe gezonder u leeft.

wat is een gezonde leefstijl

Gezond leven door gezond te eten

Vaak wordt er bij gezond leven gedacht aan eten dat eigenlijk niet zo lekker smaakt en niet te variëren is. Toch kan gezond eten ook lekker zijn en is er meer dan genoeg keuze. Variatie in eten is belangrijk omdat u dan veel verschillende voedingstoffen binnenkrijgt.  Veel mensen eten te veel, en scheppen graag bij de avondmaaltijd nog een tweede keer op. Als u dit ook ervaart, wil ik u uitdagen om een week te proberen om dit niet te doen! Al snel zal u merken dat u dat extra bord eten helemaal niet nodig heeft!

Heeft u na de avondmaaltijd nog steeds geen verzadigd gevoel? Dan kunt u dit altijd nog aanvullen met gezonde tussendoortjes.

Vooral als u wil gaan afvallen is extra eten geen goed idee. Door op te letten wat u eet, houdt u uw gewicht beter onder controle. Er zijn genoeg mogelijkheden om bij te houden wat u eet. U kunt daarvoor zelf een boekje bijhouden, maar als u een smartphone heeft, kunt u ook gemakkelijk bijhouden wat u eet met de calorieën teller

Gezond leven door te bewegen

Door regelmatig te bewegen voelt u zich fit en energiek. Voldoende bewegen is vooral goed voor uw hart en bloedvaten, en het verkleint de kans op hart- en vaatziekten waardoor de kans op een beroerte verkleint.

Ook helpt regelmatig bewegen om stress te verminderen, Door lekker te bewegen denk je op dat moment niet aan de dingen die stress veroorzaken. Ook kun je meestal na het sporten lekker slapen. Dit draagt ook bij aan je geestelijke gesteldheid.

Wanneer je regelmatig gaat bewegen, blijf je op gezond gewicht en gaat je bloeddruk omlaag. Ook krijg je daardoor meer balans tussen goede en slechte cholesterol. Hierdoor kan je lichaam beter cholesterol afvoeren.

bron: Hartstichting

wat is een gezonde leefstijl

Om er achter te komen of je al genoeg beweegt, kun je als je een smartphone hebt bijhouden hoe veel je al hebt gedaan. Er zijn verschillende handige Apps die je helpen te meten of je goed bezig bent.

Ook zijn er verschillende apparaatjes die je aan je lichaam kunt dragen die je activiteiten bijhouden, zoals een activitytracker.

Over het algemeen zijn dit de regels voor uw dagelijkse bewegen:

  • Niet te lang stilzitten
  • minstens 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Dit kan door te wandelen of fietsen.
  • Minimaal 2 keer peer week oefeningen om uw spieren en botten te versterken.
  • minstens 1 uur per dag matig intensief bewegen.

Gezond leven en afvallen

Als u graag wil afvallen begint dat bij de basis, namelijk een gezonde leefstijl ontwikkelen. Veel mensen willen graag afvallen, maar wanneer ze daadwerkelijk aan de slag gaan, duurt het maar even voordat ze weer terugvallen in het oude patroon. Het zogenoemde jojo-effect is voor veel mensen een struikelblok.

Door een gewoonte te maken van een gezonde leefstijl, gaat afvallen op een natuurlijke manier al bijna vanzelf. Het is daarom belangrijk dat u zich bewust maakt van uw eetpatroon en om te leren wat er nodig is, om die gezonde leefstijl te ontwikkelen en te behouden.

Zo moet u bijvoorbeeld nooit het ontbijt overslaan,  genoeg groente en fruit eten. Maar ook is het belangrijk om te voorkomen dat u niet telkens wanneer u een honger gevoel krijgt, direct gaat eten.

Wilt u wel echt wat eten? Dan kunt u beter kiezen om gezonde snacks te eten. Daarnaast kan veel water drinken u ook helpen om uw hongergevoel te verminderen. Als u niet zo gek bent op water, kunt u ook groene thee of een kopje koffie drinken. Natuurlijk wel zonder toevoegingen zoals melk en suiker.

Conclusie

Gezond leven hoeft niet moeilijk te zijn als u eenmaal weet wat gezond is, en als u weet wat u eet. Door bij te houden wat u eet, en hoeveel beweging u heeft, kunt u meten of u op de goede weg bent.

Er zijn genoeg dingen die u kunt eten die gezond zijn. Ook is het zo dat als u eenmaal gewend bent om gezond te eten, u bijna vanzelf al een goed gewicht krijgt.

Wanneer u voldoet aan de minimale beweging, is dat al voldoende voor een gezond lichaam.

Op onze website bieden wij verschillende groenten en fruit aan, en hebben we ook een pagina met bewuste voeding. Kijk er dus eens rond en leer gezonde voeding herkennen en probeer het een tijdje uit. De resultaten zullen u doen verbazen!

De waardering van www.boodschappenboer.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 83 reviews.